Deskovka ČESKÉ LEGENDY

Pravidla deskové hry České legendy

České legendy je strategická desková hra pro 2–4 hráče, ve které ožívají postavy z českých pověstí a historie. Hráči prozkoumávají mapu, plní úkoly, sbírají karty a soupeří o to, kdo získá nejvíce bodů slávy. Hra kombinuje zábavu se vzděláváním – každá karta a herní místo odkazuje na skutečnou českou legendu nebo historickou událost, takže se při hře mimo jiné dozvíte i zajímavosti z české kultury a dějin.

Rychlý start

  • Cíl: Získej co nejvíc bodů slávy plněním úkolů, duelů a obsazováním políček.
  • Ve svém tahu: Dobíráš kartu, házíš kostkou, hýbeš se, můžeš použít kartu, akce na políčku. Na konci kola vyhodnoť efekty a předáš tah dál.

Pravidla

Pravidla | Karty předmětů | Událostí | Karty schopností

Cíl hry

Cílem hry je stát se největší legendou – tedy získat nejvíce bodů slávy. Body slávy hráči získávají za plnění úkolů, vítězství v duelech a strategické ovládání důležitých míst na herním plánu.

  • Pohádkově lehký
    • Hraje se pouze s jedním balíčkem karet, který obsahuje pouze číselné hodnoty bez speciálních efektů.
    • Všechny karty mají pouze základní hodnotu (např. body slávy, tolary) a žádné další efekty se nerozlišují.
    • Používá se kostka (standardní náhodný hod).
  • Příjemně náročný
    • Počet balíčků: Používají se pouze dva balíčky – jeden s kartami předmětů a jeden s kartami schopností. Karty událostí se do této verze nedostávají.
    • Efekty karet: Karty obsahují pouze jednorázové efekty, které se po použití vyřadí. Nepoužívají se efekty ani kombinace více taktik.
    • Použití kostky: Hraje se s kostkou ve standardním režimu (náhodný hod). Není zde možnost strategické volby výsledku.
    • Duely a bonusy: Duely jsou aktivní, ale bonusy (např. z obsazení políček nebo historických míst) jsou definovány jednoduše – bonusy jsou fixní, bez stupňování nebo dodatečných obranných možností.
  • Legendárně náročný
    • Hraje se se třemi oddělenými balíčky karet (události, předměty, schopnosti).
    • Karty obsahují komplexní efekty (jednorázové i kolové) a další taktické prvky.
    • Hráči si mohou zvolit režim hodu – buď standardní náhodný hod kostkou, nebo strategickou volbu výsledku.

Obsah balení

  1. Herní deska
    • Mapa s českými legendárními a historickými místy.
  2. Figurky hráčů
    • Zastupují postavy (Golem, Krakonoš, Rusalka, Pérák).
  3. Karty
    • Předměty – historické a legendární předměty s popsanými efekty.
    • Schopnosti – karty představující jednorázové nebo kolové zvláštní akce a bonusy.
    • Speciální události – karty jednorázových událostí, které mohou zásadně ovlivnit průběh kola.
    • Postavy – karty postav s jejich unikátní schopností a elementem (jedna karta pro každou legendární postavu).
  4. Hrací kostka
    • Osmistranná kostka: na čtyřech stranách jsou čísla 1–4 a na zbývajících čtyřech jsou symboly elementů (oheň, voda, vzduch, země).
  5. Žetony a mince
    • Jáchymovské tolary – herní měna (mince) používaná k placení karet a dalších akcí.
    • Žetony elementů – označují ovládnutí políčka daným elementem a aktivují jeho bonusy.
  6. Body slávy
    • Počítadlo pro sledování bodů.
  7. Pravidla hry
    • Podrobný průvodce krok za krokem.

Začátek hry

  • Hráči si vyberou postavu – každá postava patří k jednomu elementu a má svou speciální schopnost.
  • Každý hráč obdrží startovní sadu karet a 10 tolarů jako počáteční obnos.
  • Figurky všech hráčů se umístí na startovní políčko na herním plánu.

Průběh hry – Krok za krokem

  1. Začátek kola:
    • Hráč si dobere 1 kartu z balíčku (na ruce smí mít max. 5 karet najednou).
    • Hráč hodí kostkou – pokud padne číslo, určuje počet políček pro pohyb; pokud padne symbol elementu, spustí se speciální efekt příslušného elementu.
  2. Pohyb:
    • Hráč posune svou figurku o odpovídající počet políček podle hodu kostkou (pokud padlo číslo).
    • Padne-li symbol elementu, hráč místo pohybu vyhodnotí efekt daného elementu. Pokud tento symbol odpovídá elementu postavy hráče, získá navíc svůj specifický bonus postavy.
  3. Akce na políčkách:
    • Když figurka vstoupí na speciální políčko, vyhodnotí se jeho efekt. Může jít například o tržiště (možnost nákupu karet), výzvu (souboj či splnění úkolu) nebo obsazení políčka (získání kontroly nad územím).
    • Obsazení políčka: Pokud hráč vstoupí na volné území a rozhodne se ho obsadit, položí na něj svůj elementární žeton (pokud má žeton k dispozici a jeho postava má stejný element jako dané políčko). Od této chvíle získává z tohoto políčka bonus (zdroje nebo body slávy) na konci každého kola, dokud na něm jeho žeton zůstává.
  4. Použití karet:
    • Kdykoli během svého tahu může hráč zahrát (aktivovat) kartu z ruky a využít její efekt.
    • Jednorázové efekty karet se po použití ihned vyhodnotí a karta je poté odložena na odkládací balíček.
    • Některé karty mají efekt po celou dobu kola - hráč je vyhodí po skončení kola.
  5. Duely:
    • Pokud se figurka hráče ocitne na stejném políčku jako figurka soupeře, mohou se ti dva hráči dohodnout na duelu.
    • Duel probíhá ve fázích odhalování karet: oba duelanti najednou odhalí vrchní kartu ze své ruky a porovnají jejich bodové hodnoty (Body). Lze využít i efekty a elementy těchto karet.
    • Pokud je souboj nerozhodný (stejná hodnota karet), pokračuje se odhalením dalších karet (maximálně 3 kola odhalování). Jestliže ani poté není rozhodnuto, duel končí remízou a nikdo nezíská body.
    • Vítěz duelu získá body slávy rovné součtu bodových hodnot všech karet, které oba hráči v duelu odhalili.
  6. Konec kola:
    • Na konci každého kola se vyhodnotí splněné úkoly a efekty políček (přidejte získané body slávy, tolary apod.).
    • Všechny dočasné efekty, které trvají více kol, se sníží o 1 (např. karta s efektem na 2 kola bude po konci kola působit už jen 1 kolo).
    • Hra pokračuje dalším kolem, začíná opět hráč, který je na řadě podle pořadí.

Univerzální pravidla hry

  • Maximální počet karet na ruce je 5. Pokud má hráč na konci svého tahu více než 5 karet, musí nadbytečné karty odložit.
  • Každá postava může využívat pouze svůj přidělený element (Golem – oheň, Krakonoš – země, Rusalka – voda, Pérák – vzduch). Element ovlivňuje, jaké bonusy postava získá a která políčka může obsazovat.
  • Efekty karet jsou jednoznačné – na každé kartě je uvedeno, zda jde o jednorázový (dočasný) efekt, nebo pro celé kolo.

Výzvy a úkoly

  • Na některých políčkách se hráči setkávají s výzvami (hádanky, mini-hry, úkoly) s předem definovanými pravidly a následky. Tyto úkoly často vycházejí z českých pověstí či historie a jejich splnění přináší odměny v podobě bodů slávy nebo tolarů.

Získávání bodů slávy

  • Body slávy se získávají různými způsoby: plněním úkolů z herního plánu, vítězstvím v duelech, kontrolou (obsazením) klíčových políček na mapě a používáním karet s efekty zvyšujícími slávu.
  • Některé speciální efekty karet nebo událostí mohou body slávy hráčům přidávat, nebo naopak odebírat, čímž ovlivňují pořadí ve hře.

Konec hry

  • Hra končí po dosažení stanoveného počtu kol nebo ve chvíli, kdy některý z hráčů získá předem určený cílový počet bodů slávy (doporučujeme cílovou metu 100 bodů slávy).
  • Vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem bodů slávy. Pokud dojde k rovnosti, rozhodne dodatečný duel nebo jiná předem domluvená výzva mezi remizujícími hráči.

Obsazení políčka elementem

  1. Příchod na políčko: Hráč může obsadit volné políčko, pokud má k dispozici odpovídající elementární žeton a jeho postava náleží k elementu daného políčka.
  2. Vybrání elementu: Při vstupu na elementární políčko (např. místo spojené s ohněm, vodou apod.) hráč zvolí použití tohoto elementu – efekt obsazení se spustí ihned.
  3. Použití žetonu: Položením svého žetonu na políčko hráč aktivuje jeho bonusy nebo produkci zdrojů. Tento efekt přetrvává automaticky každý následující konec kola, dokud hráč políčko ovládá (žeton zůstává na místě).
  4. Obrana políčka: Hráč může na již obsazené políčko umístit další své žetony stejného elementu (pokud je má) pro posílení obrany. Takto opevněné políčko je obtížnější převzít – soupeř musí nejdříve překonat dodatečné obranné žetony (např. vyhrát příslušný počet duelů).

Druhy karet

Každá karta ve hře má název, historický či legendární popis, přesně definovaný efekt ve hře, bodovou hodnotu (Body), přiřazený element a případně dobu trvání efektu (jednorázový nebo po dobu celého kola). Kromě herního efektu je na kartě uveden také stručný historický nebo mytologický původ dané legendy, takže hra zábavnou formou rozšiřuje znalosti.

  • Karty postav: Každý hráč má jednu kartu postavy se svojí unikátní schopností. Na kartě je uvedeno, jaký speciální bonus postava má a jaký element ovládá.
  • Karty předmětů: Představují významné historické či legendární předměty. Mají jednoznačné efekty (např. posílení obrany, zisk tolarů, slevy) a často se po použití odkládají.
  • Karty schopností: Zastupují speciální dovednosti a triky inspirované legendami. Některé působí jednorázově (okamžitá akce), jiné poskytují výhodu po celém kolo.
  • Karty speciálních událostí: Reprezentují významné události z českých dějin. Jejich efekt nastává okamžitě po zahrání karty a zpravidla jednorázově ovlivní všechny hráče či celé herní kolo.

Druhy políček

  • Startovní políčko: Výchozí bod pro všechny hráče na začátku hry.
  • Trh: Místo, kde lze nakupovat karty za tolary. Některé předměty či schopnosti mohou na trhu poskytnout slevu.
  • Výzva: Políčko, které vyžaduje splnění úkolu nebo vyvolává souboj (duel) se soupeřem či s herním mechanizmem. Úspěch ve výzvě obvykle přináší odměny.
  • Elementární zóny: Políčko spojené s konkrétním elementem; hráč zde může získat příslušný elementární žeton nebo aktivovat efekt daného elementu.

Kostka

Hrací kostka má osm stran: čtyři strany jsou očíslované 1–4 a čtyři strany nesou symboly čtyř elementů (oheň, voda, vzduch, země). Hod kostkou určuje buď počet políček pro pohyb (padne-li číslo), nebo aktivuje elementární efekt (padne-li symbol elementu). Symboly elementů na kostce představují nepředvídatelné zásahy osudu – hráč může získat výhodu spojenou s daným elementem místo pohybu.

Získávání a použití elementů

  • Jak získat elementy:
    1. Z karet: Některé karty předmětů, schopností či událostí mohou hráči přímo udělit elementární žeton (např. jako součást odměny za zahrání karty).
    2. Z políček: Obsazením speciálních elementárních políček na mapě hráč získá příslušné elementární žetony jako bonus.
  • Použití elementů:
    1. Schopnosti postav: Některé schopnosti postav se aktivují pouze, má-li hráč k dispozici určitý elementární žeton (např. Golem může využít ohnivý žeton ke zvýšení síly).
    2. Ovládnutí území: Položení žetonu na políčko signalizuje kontrolu nad územím a přináší zdroje či body slávy na konci každého kola.
    3. Speciální efekty: Elementy mohou automaticky spustit zvláštní efekty – např. vodní element může zlepšit léčivé schopnosti, ohnivý zvýšit útočnou sílu, vzdušný urychlit pohyb a zemský posílit obranu.

Historická místa na plánu

Některá políčka na herním plánu znázorňují významná místa české historie a legend. Při obsazení takového místa získává hráč zvláštní bonus:

  • Pražský hrad: Poskytuje obranné bonusy (lépe se brání útokům).
  • Karlštejn: Produkuje tolary a poskytuje dodatečné obranné výhody.
  • Karlovy Vary: Obnovují vyčerpané schopnosti postav a zvyšují účinek karet elementu Voda.
  • Kutná Hora: Zvyšuje produkci zdrojů (např. více tolarů z obsazených políček v okolí).
  • Tábor: Dodává bonusy k bojovým akcím (výhoda v duelech díky bojovému duchu).
  • Znojemská rotunda: Zvyšuje zisk kulturních bodů (např. více bodů slávy za splnění kulturních úkolů).
  • Bitva na Bílé hoře: Poskytuje extra body slávy za vyhrané souboje (historický odkaz na památnou bitvu).

Schopnosti postav a vliv elementů

Karty postav

  1. Golem
    • Element: 🔥 Oheň
    • Počáteční body: 2
    • Speciální schopnost: Kamenná obrana
    • Kdy lze použít: Ihned, když by měl Golem ztratit body slávy nebo být ovlivněn negativním efektem v duelu (max. 1× za kolo).
    • Efekt: Ignoruje veškerý negativní efekt nebo ztrátu bodů slávy z jedné karty či souboje.
    • Synergie: Skvěle se kombinuje s obrannými kartami (Husitská taktika, Blaničtí rytíři, Barokní relikviář), umožňuje riskovat v duelech. Silný proti „counterplay“ efektům.
  2. Krakonoš
    • Element: 🌎 Země
    • Počáteční body: 2
    • Speciální schopnost: Vládce hor
    • Kdy lze použít: Na začátku kola, pokud máš na plánu obsazené alespoň 2 políčka (element Země nebo neutrální).
    • Efekt: Získej +2 tolary a +1 bod slávy navíc.
    • Synergie: Hodí se s kartami na obsazování (Architekt katedrál, Pražský hrad, Cechovní řemeslník), slevové efekty, dlouhodobé efekty (Český reformátor).
  3. Rusalka
    • Element: 💧 Voda
    • Počáteční body: 2
    • Speciální schopnost: Volání hlubin
    • Kdy lze použít: Při vstupu na vodní políčko nebo když získáš element Voda.
    • Efekt: Ihned lízneš 1 kartu navíc nebo si obnovíš 1 použitou schopnost (volba hráče).
    • Synergie: Výborná s kartami obnovujícími schopnosti (Křišťálová číše, Smetanova melodie), také s efekty, které dávají možnost volby nebo více karet (Libušino proroctví, Zlatý věk Rudolfa II.).
  4. Pérák
    • Element: 🌀 Vzduch
    • Počáteční body: 2
    • Speciální schopnost: Pružný úskok
    • Kdy lze použít: Před jakoukoli akcí, která by ho omezila (ztráta tahu, defenestrace, zaplacení pokuty apod. – max. 1× za kolo).
    • Efekt: Ignoruje efekt, který by mu zabránil hrát další tah, nebo musí platit penále; místo toho může okamžitě provést pohyb o 3 pole zdarma.
    • Synergie: Perfektní s kartami pohybu, extra tahů (Slovanský bard, Vltavín), výhodné na mapu s více penalizacemi (Mnichovská dohoda, Defenestrace).

Vliv elementů

  • Každá postava používá pouze svůj přidělený element.
  • Žetony umisťujte jen na políčka odpovídající jejich elementu.
  • Elementární bonusy se aktivují automaticky, pokud jsou splněny podmínky.

Herní mechanika

  • Elementární dominance: Ovládnutí většiny políček určitého elementu přináší dodatečné bonusy (např. extra tolary nebo zdroje).
  • Strategické umístění: Správné rozmístění žetonů a využití karet zásadně ovlivňuje výsledek hry.
  • Dynamická interakce: Karty událostí a schopností mohou během hry měnit pravidla.

Příklad hry pro děti – krok za krokem

1. Příprava hry

  • Rozdejte figurky a startovní sady karet (s jasně označenými efekty).
  • Položte figurky na startovní políčko.
  • Každý hráč obdrží 10 tolarů.

2. Začátek kola

  • Hráč lízne 1 kartu (max. 5 karet) a hodí kostkou.
  • Podle výsledku se posune o odpovídající počet políček.

3. Akce na políčku

  • Na tržišti můžete zakoupit kartu – cena se snižuje, pokud máte obchodní bonus.
  • Při setkání se soupeřem můžete vstoupit do duelu (max. 3 kola odhalování karet).

4. Použití karet

  • Kartu lze aktivovat kdykoliv během tahu. Jednorázové efekty se po použití odstraní.

5. Konec kola

  • Vyhodnotí se úkoly, sčítají se body slávy a dočasné efekty se sníží o 1 kolo.
  • Připravte se na další kolo – reset karet, přesun figurky, aktualizace zdrojů.

6. Konec hry

  • Hra končí, když jeden hráč dosáhne cílového počtu bodů slávy (doporučeno 100) nebo po stanoveném počtu kol.
  • Vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem bodů slávy.

Karty předmětů

Každá karta předmětu přináší do hry "Legendy" unikátní strategický prvek.

  1. Karta: Korunovační klenoty
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Ihned po svém tahu (nebo na začátku kola).
    • Efekt: Po dobu 2 kol mají všechny tvé předmětové karty na ruce +1 k bodové hodnotě (počítá se do duelů, plnění úkolů i bonusových efektů).
    • Trvání: 2 kola (polož kartu před sebe jako připomínku, odlož po vypršení).
    • Body: 3
    • Element: 🌎 Země
    • Poznámka: Pokud v době trvání zahraješ další předměty, zvýšení platí i na nově získané.
  2. Karta: Zlaté české ručičky
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Kdykoli během svého tahu při získávání tolarů nebo bodů slávy (například při vyhodnocení úkolu, nákupu na trhu apod.).
    • Efekt: Zdvojnásob získané body slávy NEBO tolary z jedné právě vyhodnocované akce.
    • Trvání: Ihned, jednorázově (efekt platí pouze na aktuální akci).
    • Body: 2
    • Element: 🔥 Oheň
    • Poznámka: Nelze kombinovat s jinou kartou zvyšující zisk bodů/tolarů u stejné akce.
  3. Karta: Křišťálová číše z Karlových Varů
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Kdykoli během svého tahu.
    • Efekt: Okamžitě obnov všechny své karty schopností s dobou trvání, které jsou právě vyčerpané (tj. znovu je můžeš využít, pokud ještě trvá jejich efekt). Navíc získáš +1 hod kostkou v příštím tahu (tj. házíš 2× a vybereš lepší výsledek).
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 4
    • Element: 💧 Voda
    • Poznámka: Nelze použít na schopnosti, které už trvale vypršely.
  4. Karta: Renesanční váza z Rudolfína
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Během svého tahu na políčku se soupeřem.
    • Efekt: Vyber si jednu svou kartu schopnosti a jednu kartu schopnosti soupeře (oba na ruce). Tyto dvě karty si vyměníte.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 3
    • Element: 🌎 Země
    • Poznámka: Pokud některý hráč nemá kartu schopnosti na ruce, efekt se neprovede.
  5. Karta: Astronomický orloj
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Kdykoli během svého tahu na políčku se soupeřem.
    • Efekt: Prohlédni si ruku jednoho soupeře a vyber si z ní jednu kartu, kterou si přidáš do ruky.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 4
    • Element: 🌀 Vzduch
    • Poznámka: Pokud soupeř nemá žádnou kartu, efekt propadá.
  6. Karta: Zlatá koruna svatého Václava
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Kdykoli, když by na tebe měl dopadnout negativní efekt karty nebo události.
    • Efekt: Zruší jeden negativní efekt směřující proti tobě (ať už z karty soupeře, události, nebo políčka). Po zrušení efektu se tato karta odhodí.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 5
    • Element: 🌀 Vzduch
    • Poznámka: Lze použít i v tahu soupeře.
  7. Karta: Pražský hrad
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Okamžitě po oznámení aktivace soupeřovy karty.
    • Efekt: Zruší efekt právě aktivované karty soupeře; ta se odhodí bez efektu.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 5
    • Element: 🌎 Země
    • Poznámka: Lze použít pouze na karty aktivované v daném kole (ne na trvalé efekty).
  8. Karta: Vltavín
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Během vlastního hodu kostkou pro pohyb.
    • Efekt: Přidá +2 k výsledku hodu kostkou (nelze použít na hod se symbolem elementu).
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 3
    • Element: 💧 Voda
    • Poznámka: Lze použít pouze na čísla 1–4.
  9. Karta: Český granát
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Při nákupu karty na trhu.
    • Efekt: Sniž cenu nákupu karet o 1 tolar (v daném kole na všechny nákupy).
    • Trvání: Platí celé kolo, pak kartu odlož.
    • Body: 2
    • Element: 🔥 Oheň
  10. Karta: Český Lev
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Při zahájení duelu (před prvním odhalením karet).
    • Efekt: Přidá +2 k bojové síle v aktuálním duelu (připočti ke konečnému součtu svých karet).
    • Trvání: Jednorázově, platí jen v jednom duelu.
    • Body: 3
    • Element: 🔥 Oheň
  11. Karta: Dalimilova Kronika
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Na začátku svého kola.
    • Efekt: Pokud v tomto kole vyhraješ duel, získej ihned navíc 1 bod slávy (za každý vyhraný duel).
    • Trvání: Platí celé kolo, poté odlož.
    • Body: 3
    • Element: 🌀 Vzduch
  12. Karta: Svatojánský poklad
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Ihned po dobití speciálního políčka nebo splnění výzvy.
    • Efekt: Hoď kostkou – 1–3 = +2 body slávy, 4–6 = +2 tolary (použij standardní šestistěnnou kostku nebo určete dohodou).
    • Trvání: Jednorázově, ihned.
    • Body: 4
    • Element: 💧 Voda
  13. Karta: Husitský kalich
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: V jakémkoli duelu, při obranné akci.
    • Efekt: Získáš +1 k obrannému hodu v aktuálním duelu.
    • Trvání: Jednorázově.
    • Body: 2
    • Element: 💧 Voda
  14. Karta: Barokní relikviář
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Kdykoli, když by na tebe měl dopadnout negativní efekt (lze použít i na události).
    • Efekt: Ignoruj první negativní efekt, který by tě zasáhl během této fáze (kolo, duel, nebo akce). Poté kartu odlož.
    • Trvání: Do konce aktuální fáze.
    • Body: 3
    • Element: 💧 Voda
  15. Karta: Renesanční kamej
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Při nákupu karty na trhu.
    • Efekt: Sniž všechny ceny karet na trhu na polovinu (zaokrouhluj nahoru) po dobu 1 kola.
    • Trvání: 1 kolo.
    • Body: 2
    • Element: 🌀 Vzduch
  16. Karta: Jáchymovský tolar
    • Typ: Předmět
    • Kdy lze zahrát: Ihned, kdykoli během svého tahu.
    • Efekt: Přidej si okamžitě 3 tolary.
    • Trvání: Jednorázově.
    • Body: 4
    • Element: 💧 Voda

Karty schopností

Každá karta schopnosti nabízí specifický herní prvek.

  1. Karta: Husitská taktika
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Ihned při zahájení duelu, když jsi v obranné pozici.
    • Efekt: Získáš +2 k hodu kostkou při tomto duelu.
    • Trvání: Jednorázově.
    • Body: 4
    • Element: 🔥 Oheň
  2. Karta: Strategie Jana Žižky
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Ve svém tahu, po pohybu na nové políčko.
    • Efekt: Přesuň jednu libovolnou figurku (včetně soupeřů) na jakékoli volné políčko dle svého výběru.
    • Trvání: Jednorázově.
    • Body: 5
    • Element: 🔥 Oheň
  3. Karta: Smetanova melodie
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Na začátku svého kola.
    • Efekt: Jsi imunní vůči negativním kartám soupeřů po celé toto kolo.
    • Trvání: 1 kolo.
    • Body: 3
    • Element: 💧 Voda
  4. Karta: Magie Rudolfa II.
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Kdykoli během svého tahu.
    • Efekt: Efekt tvé právě zahrané karty platí na všechny hráče včetně tebe (např. karta události, která jinak zasahuje soupeře, zasáhne i tebe).
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 4
    • Element: 🔥 Oheň
    • Poznámka: Efekt použij pouze na kartu, kterou hraješ sám v tomto tahu.
  5. Karta: Alchymistické tajemství
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Kdykoli během svého tahu.
    • Efekt: Přeměň jednu předmětovou kartu z ruky na kartu schopnosti se stejnou bodovou hodnotou a s bonusovým efektem +2 k obraně (po dobu 1 kola).
    • Trvání: 1 kolo, pak karta odchází.
    • Body: 4
    • Element: 💧 Voda
  6. Karta: Učení Jana Amose Komenského
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Na začátku svého tahu.
    • Efekt: 2 kola za sebou získáváš na začátku svého tahu +3 tolary a +1 bod slávy.
    • Trvání: 2 kola, odlož po vypršení.
    • Body: 5
    • Element: 🌀 Vzduch
  7. Karta: Moudrost Karla IV.
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Ihned po pohybu na volné políčko.
    • Efekt: Označ toto políčko královskou pečetí; pokud zde ukončíš tah, získáš +1 bod slávy a +1 k obraně. Jakmile políčko opustíš, bonus zaniká.
    • Trvání: Do konce tahu na daném políčku.
    • Body: 4
    • Element: 🌎 Země
  8. Karta: Libušino proroctví
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Na začátku svého kola.
    • Efekt: Odkryj 3 vrchní karty z balíčku událostí; 1 z nich si ponecháš, ostatní vrátíš na spodek balíčku.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 3
    • Element: 💧 Voda
  9. Karta: Blaničtí rytíři
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: V duelu při obranné akci.
    • Efekt: +3 k obrannému hodu v aktuálním duelu.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 3
    • Element: 🔥 Oheň
  10. Karta: Slovanské pohanské rituály
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Na začátku svého kola.
    • Efekt: Po celé toto kolo jsi imunní vůči negativním efektům (karty schopností/událostí od soupeřů).
    • Trvání: 1 kolo.
    • Body: 2
    • Element: 🌎 Země
  11. Karta: Architekt katedrál
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Ihned po úspěšné stavbě nebo obsazení políčka.
    • Efekt: Okamžitě získáš 3 body slávy a +1 k hodu kostkou po dobu 2 kol.
    • Trvání: 2 kola (počítadlo), pak kartu odlož.
    • Body: 3
    • Element: 🌎 Země
  12. Karta: Alchymista Rudolfova dvora
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Kdykoli během svého tahu.
    • Efekt: Stejné jako Alchymistické tajemství (viz výše).
    • Trvání: 1 kolo.
    • Body: 4
    • Element: 🔥 Oheň
  13. Karta: Slovanský bard
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Ihned po skončení svého tahu.
    • Efekt: Ihned provedeš dodatečný tah (líznutí karty, pohyb, akce, vše standardně).
    • Trvání: Jednorázově.
    • Body: 2
    • Element: 🌀 Vzduch
  14. Karta: Cechovní řemeslník
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Ihned po nákupu nebo získání karty na trhu.
    • Efekt: Získáš navíc 1 tolar.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 3
    • Element: 🌎 Země
  15. Karta: Městský kronikář
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Kdykoli po provedení soupeřovy akce.
    • Efekt: Zaznamenej si soupeřovu akci (např. nákup, pohyb, duel). Ve svém příštím tahu můžeš stejnou akci zopakovat navíc zdarma (neztrácíš žádný zdroj ani pohyb).
    • Trvání: V dalším svém tahu.
    • Body: 2
    • Element: 🌀 Vzduch
  16. Karta: Český reformátor
    • Typ: Schopnost
    • Kdy lze zahrát: Na začátku svého kola.
    • Efekt: 3 kola za sebou získáváš +1 bod slávy vždy na začátku svého kola.
    • Trvání: 3 kola (počítadlo).
    • Body: 4
    • Element: 💧 Voda

Karty speciálních událostí

Speciální události přinášejí jednorázové změny v pravidlech kola či hry. Efekt každé události se aktivuje ihned a pak končí.

  1. Karta: Bitva na Bílé hoře (1620)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po zahrání.
    • Efekt: Všichni hráči platí buď 2 body slávy, nebo 5 tolarů. Zaplacené tolary se rozdělí mezi ostatní hráče rovnoměrně.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 5
    • Element: 🔥 Oheň
  2. Karta: Defenestrace (1618)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po zahrání, pouze pokud jsi na políčku se soupeřem.
    • Efekt: Vyber jednoho soupeře na stejném políčku; ten vynechá svůj příští tah.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 4
    • Element: 🌀 Vzduch
    • Poznámka: Pokud na políčku není žádný soupeř, efekt propadá.
  3. Karta: Velká morová epidemie
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po zahrání.
    • Efekt: Všichni soupeři nemohou v tomto kole aktivovat karty schopností.
    • Trvání: 1 kolo.
    • Body: 6
    • Element: 💧 Voda
  4. Karta: Mnichovská dohoda (1938)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po zahrání.
    • Efekt: Každý hráč platí 2 tolary za každé své ovládané území, jinak o něj přichází (žeton se odstraní).
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 5
    • Element: 🌎 Země
    • Poznámka: Pokud hráč nezaplatí, území se stává neutrálním.
  5. Karta: Národní obrození
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po zahrání, platí po celé kolo.
    • Efekt: Všechny tvé předmětové a schopnostní karty mají v tomto kole +1 k hodnotě při výpočtu bodů slávy a v duelech.
    • Trvání: 1 kolo.
    • Body: 4
    • Element: 🌀 Vzduch
  6. Karta: Vznik Československa (1918)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po zahrání.
    • Efekt: Na začátku aktuálního kola získá každý hráč 1 bod slávy za každé své obsazené území.
    • Trvání: Ihned, jednorázově.
    • Body: 5
    • Element: 🌎 Země
  7. Karta: Husitské války
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po zahrání, efekt platí 2 kola.
    • Efekt: Po dobu 2 kol mají všechny tvé bojové akce +1 k hodu kostkou.
    • Trvání: 2 kola (počítadlo).
    • Body: 6
    • Element: 🔥 Oheň
  8. Karta: Bitva u Lipan (1434)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Po vyhraném duelu.
    • Efekt: Všichni soupeři, kteří s tebou v kole bojovali, nezískají v příštím kole žádné bojové bonusy.
    • Trvání: 1 následující kolo.
    • Body: 6
    • Element: 🔥 Oheň
  9. Karta: Třicetiletá válka
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po zahrání.
    • Efekt: Každý hráč platí 2 tolary za každé své území (max. 6 tolarů). Pokud nemá, ztrácí území podle nedoplatku.
    • Trvání: Ihned.
    • Body: 5
    • Element: 🔥 Oheň
  10. Karta: Založení Univerzity Karlovy (1348)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned.
    • Efekt: Získej +3 tolary a +1 bod slávy.
    • Trvání: Ihned.
    • Body: 4
    • Element: 🌀 Vzduch
  11. Karta: Bitva u Chlumce (1126)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po vyzvání soupeře.
    • Efekt: Zahájí se duel o obsazení políčka; oba soupeři odhalí až 3 karty, vítěz získá součet hodnot.
    • Trvání: Ihned.
    • Body: 5
    • Element: 🔥 Oheň
  12. Karta: Zlatý věk Rudolfa II.
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned.
    • Efekt: Vytáhni si 1 exkluzivní kartu z balíčku exkluzivních karet a ihned ji přidej do ruky.
    • Trvání: Ihned.
    • Body: 4
    • Element: 🌀 Vzduch
  13. Karta: Vznik Českého království (1198)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned po zahrání.
    • Efekt: Označ aktuální políčko za "královské území" – pokud zde zůstáváš, získáváš +1 bod slávy každé kolo.
    • Trvání: Dokud hráč neopustí políčko.
    • Body: 3
    • Element: 🌎 Země
  14. Karta: Zrušení Nevolnictví (1781)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned.
    • Efekt: Osvoboď jednu svoji figurku od všech negativních efektů a odstraň 1 negativní kartu z ruky.
    • Trvání: Ihned.
    • Body: 3
    • Element: 💧 Voda
  15. Karta: Založení Národního Divadla (1883)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Ihned.
    • Efekt: Získej jednorázově +2 body slávy.
    • Trvání: Ihned.
    • Body: 2
    • Element: 🌀 Vzduch
  16. Karta: Stavba Karlštejna (1357)
    • Typ: Událost
    • Kdy se vyhodnocuje: Při průchodu daným políčkem.
    • Efekt: Zaplať 1 tolar a hoď kostkou – získej 1–3 body slávy navíc (podle výsledku).
    • Trvání: Ihned, při aktivaci.
    • Body: 4
    • Element: 🌎 Země

LICENCE

  • CC BY-SA 4.0
  • K. Pacovsky (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:CrownBohemia3.jpg), https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
  • Berlin-George (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bohemia,_Joachimsthaler_1525_Electrotype_Copy._VF._Obverse..jpg), https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
  • Berlin-George (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bohemia,_Joachimsthaler_1525_Electrotype_Copy._VF._Reverse..jpg), https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode